اگر به تازگی کووید را اعمال کرده اید، آیا همچنان به یک ضربه فشاری نیاز دارید؟

فهرست مطالب


فایل – ویال‌های واکسن کووید-19 Pfizer-BioNTech قبل از ذوب شدن در محل واکسن کووید-19 در محله برونکس نیویورک در روز سه‌شنبه، 26 ژانویه 2021، در یک خنک‌کننده قرار می‌گیرند. (عکس / مری آلتر، فایل)

(NEXSTAR) – با شروع انتشار نسخه جدیدی از COVID-19 در سراسر جهان، مراکز کنترل بیماری همه بزرگسالان را تشویق می‌کند تا به محض اینکه آمادگی جسمانی پیدا کردند، یک ضربه رانش را دریافت کنند. اما اگر فقط با بهبودی از ویروس، ایمنی خود را به سختی تقویت کنید، چه؟

پاسخ به بحث بین مصونیت طبیعی و مصونیت به دست آمده از واکسن‌های کرونا خلاصه می‌شود.

دیوید داودی، اپیدمیولوژیست در دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ در مصاحبه با Verywell Health گفت: «ایمنی پس از یک مورد پیشرفت کامل نیست. مطالعات نشان می دهد که مصونیت از واکسن قابل اعتمادتر است و ممکن است طولانی تر از محافظتی که یک فرد پس از بهبودی از ویروس دارد دوام بیاورد.

به این دلایل، CDC همچنان به افراد واجد شرایط توصیه می‌کند که حتی اگر یک مورد پیشرفت COVID-19 داشته‌اند، واکسن ضربه‌ای دریافت کنند.

CDC می گوید، ابتدا باید منتظر بمانید تا از تمام علائم COVID-19 خود خلاص شوید. اگر تست ویروس شما مثبت شد، قبل از جستجوی شتاب دهنده، باید منتظر بمانید تا تمام شرایط لازم برای تکمیل قرنطینه خود را برآورده کنید. این بدان معناست که شما می توانید 10 روز پس از شروع علائم کووید، واکسن ضربه ای دریافت کنید.

داودی گفت: «افرادی که مبتلا هستند باید صبر کنند تا پس از بهبودی خود – و شاید بخواهند بعد از آن حتی بیشتر صبر کنند – اما توصیه می‌شود در صورت توصیه، یک تکانه دریافت کنند.»

CDC دو دلیل را پیشنهاد می کند که چرا باید قبل از دریافت تقویتی بیشتر منتظر بمانید:

  • اگر تحت درمان با آنتی بادی های مونوکلونال یا پلاسمای بهبودی هستید، باید 90 روز قبل از دریافت ضربه صبر کنید.
  • اگر سندرم التهابی چند سیستمی (MIS-A یا MIS-C) تشخیص داده شد، باید 90 روز صبر کنید و با پزشک خود صحبت کنید.

چه مورد پیشرفتی داشته باشید یا نه، باید منتظر بمانید تا قبل از دریافت تزریق، واجد شرایط دریافت تقویت کننده باشید. بزرگسالانی که فایزر یا مدرنا را برای دور اول واکسیناسیون خود دریافت کرده اند، شش ماه پس از تزریق دوم واجد شرایط هستند. بزرگسالانی که جانسون و جانسون را دریافت کرده اند، دو ماه پس از اولین واکسن خود واجد شرایط هستند.