مراحل و چگونگی تاسیس شرکت دانش بنیان؛ راهنمای جامع 1402

همچنین تغییرات بعدی آن یعنی 30 برابر معافیت حقوق و دستمزد، معاف هستند. در اجرای مواد 20 و 21 آیین نامه اجرایی ، درآمد مشمول مالیات شرکت ها و موسسات دانش بنیان ناشی از قراردادها و فعالیت های تحقیق و توسعه ، تجاری سازی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط ، توسط همان شرکت ها و موسسات دانش بنیان به مدت 15 سال پس از تاریخ صدور مجوز برای هر شرکت و یا موسسه دانش بنیان از مالیات موضوع ماده 105 قانون مالیات های مستقیم و همچنین پرداخت عوارض، حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و عوارض صادراتی معاف هستند. متاسفانه گزارشهای منتشر شده از وضعیت مالی اپراتورهای اینترنتی بویژه اپراتورهای همراه کشور نشان میدهد درآمد ماهیانه این اپراتورها از خدمات دیتا نسبت به مدت مشابه پیش از اعمال محدودیتها حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. در مدت کمی که از عمر صرافیهای ارز دیجیتال در ایران میگذرد شاهد بهبود فضای رقابتی، شفافیت و افزایش میزان رضایتمندی کاربران بودهایم. چندی پیش سازمان مالیاتی کشور احکام مالیاتی را در قوانین حمایت از توسعه پلتفرم ها و شرکت های اقتصاد دیجیتال منتشر کرد. ساری- دبیر شورای عالی و رئیس مرکز فضای مجازی کشور با بیان اینکه پلتفرم های داخلی در فضای مجازی توسعه یابد، افزود: نظام شبکه ای برای پیشرانی اقتصادی توسعه یابد.

پلتفرم های ایرانی با توجه به آنکه اپراتورها با ایجاد، توسعه و بهروزسازی مستمر زیرساختهای ارتباطی نقش پیشران و کلیدی در اقتصاد دیجیتال کشور دارند استمرار این کاهش درآمد منجر به وارد آمدن زیانهای جبرانناپذیر به این بخش خواهد گردید. رئیس کمیته دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در نامه ای به وزیر ارتباطات با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی درآمد اپراتورهای اینترنتی بویژه اپراتورهای همراه کشور بعد از فیلترینگ، خواستار ارائه گزارشی درباره اثرات فیلترینگ و سیاستهای حمایتی وزارت ارتباطات درباره وضعیت پلتفرم های داخلی شد. او با بیان اینکه من به عنوان وزیر ارتباطات درباره باز شدن یا بسته شدن اینستاگرام نظر کارشناسی دارم اما تصمیمگیری نهایتا با ما نیست، گفت: «در مورد فیلتر کردن هر سایت معمولی دیگری نیز هم کمیته تعیین مصادیق مجرمانه در حال تصمیم گیری است. اما این ماجرا محقق نشد و با فیلتر کردن اینستاگرام درآمد این افراد کاهش چشم گیری پیدا کرد. این موضوع احتمالاً مربوط به بحث مالیات بر درآمد کسب و کار ها و اینفلوئنسر های اینستاگرام است که سال هاست ایران مطرح شده است. اینستاگرام از سیام شهریور ماه سال ۱۴۰۱ فیلتر شده و تا به امروز خبری از رفع فیلتر این پلتفرم به گوش نرسیده است. آیا واتساپ و اینستاگرام رفع فیلتر می شوند؟

استارت آپ ایرانی

عیسی زارع پور و چند تن دیگر از دولتمردان و نمایندگان مجلس بارها و بارها تاکید کردند که رفع فیلتر اینستاگرام در صورتی امکان پذیر خواهد بود که این پلتفرم به قوانین جمهوری اسلامی ایران پایبند باشد و نمایندگانی و یا حتی دفاتری در اینجا داشته باشد؛ شرطی که از دیدگاه بسیاری از کارشناسان شرط محال برای رفع فیلترینگ این پلتفرم جهانی با چند ده میلیون کاربر ایرانی از داخل کشور است. اما ناگهان این شبکه اجتماعی پرطرفدار فیلتر شد و حالا قرار است تا از فعالیت ها و کسب درآمد در پلتفرم های خارجی مالیات اخذ شود. بسیاری از جرائم در دنیای حقیقی مصداق قانونی دارد اما در فضای مجازی باید مصداق جرائمش را در نظر گرفت و طبق آن قانونگذاری لازم انجام را انجام داد. جبار کوچکینژاد، نماینده رشت در گفتوگو با پایگاه خبری «تحلیل بازار» با اشاره به نظارت بر شرکتهای داخلی فروش ویپیان در پی محدودیتهای اینترنتی گفته است: «با توجه به تلاطمات شکلگرفته در کشور، هرگونه فعالیت در این بخش میتواند کشور را دچار مشکل کند. سعید ابوطالب در حال حاضر به صورت همزمان دو رئالیتی شو را در دست ساخت دارد. در واقع صاحبان این استارتاپها بدون داشتن چشم انداز وسیع شغلی برای شروع کارشان اقدام میکنند.​​​!

اما اصولیترین کار برای استارت آپ های موفق ایرانی این است که تیم متشکل ۳ شخص با مهارتهای فنی، مارکتینگ و کسبوکاری باشد. این مطلب را تدوین کردهایم تا اشخاص ناآشنا با کلود را با بهترین فضای ذخیره ساز ابری ایرانی آشنا کنیم. گروه دوم در همین نمودار مربوط به نقشه و مسیریابهای ایرانی هستند. خوشبختانه جایگاه استارتاپ در کشورما رونق زیادی گرفته است و جوانان خلاق زیادی هستند که به دنبال راه اندازی یک استارتاپ موفق هستند. مثلا نیاز مشتری به سفارش غذا با به وجود آمدن رستورانها و فعال شدن بخش سفارش تلفنی برطرف شده بود، در واقع رستوران، پاسخی به نیاز مشتری بود اما استارتاپ زودفود با پیشنهاد بهتری به سراغ مردم رفت تا پاسخگوی نازهای مشتری باشد و حالا ما میتوانیم از طریق اینترنت، عکس و مشخصات غذا را در چگونه می توان با حملات سایبری به سازمان ها و سرقت اطلاعات مقابله کرد؟ رستورانهای مختلف ببینیم. با توجه به گذشت حدود ۴ ماه از ایجاد محدودیت در اینترنت کشور و به خصوص فیلترینگ برخی پیامرسانها و شبکههای اجتماعی، جنابعالی به کرات اعلام کرده اید این وزارتخانه در خصوص این محدودیتها و فیلترینگ تصمیمگیر نیست اما «درباره تقویت پلتفرمهای داخلی و حمایت از آنها احساس مسئولیت میکند و تمرکز بر حمایت از پیامرسانهایی است که مردم اقبال بیشتری به آنها نشان دادهاند و با آماده شدن زیرساختهایشان، کیفیت آنها هم به شکل قابل ملاحظهای افزایش پیدا کرده است».